پرسشهای متداول در خصوص شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی ـ فناورانه در سال تحصیلی 1404- 1403
به منظور شفافسازی و برطرفکردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی ـ فناورانه بنیاد ملی نخبگان، برخی از پرسشهای متداول و پاسخ آنها ارائه میشود.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور «ساماندهی و توسعۀ هستههای فعال دانشجویی، رصد دائمی و پشتیبانی هدفمند و مرحلهای از آنها با هدف تبدیل این هستهها به گروههای نخبه»، همچنین با هدف آشناسازی اجتماع نخبگانی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کار گروهی پیرامون مسئلههای ملی، منطقه ای و راهبردی، با محوریت استادان برجستة دانشگاهی، صنعتی، هنری و ...، بنیاد ملی نخبگان با تصویب شیوهنامه «طرح شهید احمدی روشن» از تشکیل هستههای مسئلهمحور پشتیبانی میکند.
در ادامه و در راستای شفافسازی و برطرفکردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوهنامة حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی ـ فناورانه بنیاد ملی نخبگان، برخی از پرسشهای متداول و پاسخ آنها ارائه میشود.
1- آیا همزمان با اجرای شیوهنامه «حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی ـ فناورانه» (طرح شهید احمدی روشن)، شیوهنامه هستههای استادمحور علمی- فرهنگی نیز اجرا میشود؟ خیر، «شیوهنامه تشکیل هستههای استادمحور علمی فرهنگی» در «شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی و فناورانه» ادغام شده است و دانشجویان مشغول به تحصیل در سالهای اول و دوم مقطع کارشناسی، در صورت دارا بودن شرایط و تایید راهبر هسته، میتوانند به عنوان عضو هسته در طرح شرکت کنند.
2- آیا شیوهنامه تشکیل هستههای علمی -فرهنگی برای سال تحصیلی 1404-1403 اجرایی می شود؟ با ابلاغ شیوهنامه «حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی ـ فناورانه» (طرح شهید احمدی روشن) در سال تحصیلی 1404/1403 ، شیوهنامه هستههای علمی- فرهنگی اجرا نخواهد شد.
3- مسائل و موضوعات پروژههای هستههای طرح شهید احمدی روشن در چه زمینههای می باشد؟
با توجه به اینکه مخاطبان بنیاد ملی نخبگان، از همه حوزههای علمی و تحصیلی سطح کشور می باشند. این نهاد تلاش دارد در انتخاب مسائل با کمک همه سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و شرکت های دانش بنیان و.... فهرست مسائل جامعی را تهیه نماید.
4- زمانبندی و نحوه مشارکت و تعریف مساله ویژه نهادهای دولتی و شرکت های دانش بنیان چگونه است؟
-
ارسال کاربرگ تعریف مسئله از سوی صاحبان مسائل آبان و آذر 1403
-
بازه اطلاعرسانی مسئلههای تایید شده دیماه سال 1403
-
فراخوان دریافت پیشنهاده متقاضیان راهبری برای مسئلههای تعریف شده، دی ماه 1403
-
داوری و ارزیابی پیشنهادههای دریافتی بهمن و اسفند 1403
-
اعلام نتایج و معرفی پیشنهادههای برتر اواخر فروردین 1404
-
فراخوان ثبت نام متقاضیان ورود به هسته، اردیبهشت 1404
-
تشکیل هسته و انعقاد قرادادهای مربوطه، خرداد 1404
5- ملاکهای انتخاب راهبران چگونه است؟
· حسن سابقه در انجام پروژههای علمی ـ صنعتی؛
· تجربة کافی در حوزة تربیت، توانمندسازی و مهارتافزایی دانشجویان و دانشآموختگان؛
· دارای سوابق موفق در مدیریت فعالیتهای تیمی و گروهی؛
· متعهد و علاقهمند به شرکت در طرح.
6- دانشجویان واجد شرایط این شیوهنامه چه کسانی هستند؟
-
برگزیدگی در شیوهنامههای «توسعۀ فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور (طرح شهید وزوایی)» در همان سال تحصیلی؛
-
کسب رتبۀ اول تا سوم یکی از رویدادهای رقابتی مسئلهمحور، مطابق مقررات «طرح توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور (طرح شهید بابایی)» بنیاد ملی؛
-
دارندۀ اختراع برگزیده مطابق مقررات «طرح شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده (طرح شهید فخریزاده)» بنیاد ملی؛
-
دارا بودن حداقل یکی از شرایط مندرج در جدول زیر (با تأیید شورای راهبری):
7. هر دانشجو در چند هسته می تواند فعالیت داشته باشد؟ هر دانشجو صرفا در یک هسته می تواند فعالیت داشته باشد.
8- شرکت در هستههای طرح شهید احمدی روشن برای دانشجویان چه مزایای دارد؟
· فعالیت بینرشتهای در هستههای نخبگانی و همکاری با دانشجویان مستعد از رشتهها و دانشگاههای مختلف
· کسب مهارتهای اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیتپذیری و تحرک اجتماعی.
· کار زیر نظر استاد خبره و باتجربه در امورعلمی- صنعتی و تحقیق و توسعه (R&D.
· دریافت کمک هزینه در طول دوره برای هر نفر (ماده 10 ب، شیوه نامه طرح شهید احمدی روشن).
· کسب حداکثر ۱۰۰ امتیاز از فعالیتهای علمی و فرهنگی نخبگانی برای استفاده در جوایز مختلف بنیاد.
9- پیشنهاده تشکیل هستههای مسئلهمحور علمی، پژوهشی و فناورانه شامل چه نوع پیشنهادههای است؟
برای تشکیل هستههای مسئله محور 2 نوع پیشنهاده قابل بررسی است که شامل موارد زیر است:
الف: اولویتمحور: پیشنهادههایی که توسط نامزد راهبری در مورد یکی از مسائل اعلامی از سوی بنیاد ملی یا یکی از مسائلی که اولویتمحور بودن آن توسط شورای راهبری تأیید شدهاست، تدوین میشود.
ب: تقاضامحور: پیشنهادههایی که برای مسئلةای که دارای مشارکتکنندۀ مالی معرفی شده است.
10- چه تفاوتهایی برای برگزیدگان هستههای تقاضامحور و هستههای اولویت محور وجود دارد؟
· هستههای مسئله محور حول یک مسئله واقعیتر تشکیل شده است بنابراین امکان فعالیت در یک محیط واقعی فراهم می شود ممکن است یکی از اهداف بنیاد در این گونه هستهها کمک به جذب نیروی انسانی شرکت ها و نهادهای مشارکت کننده است
· میزان اعتبار قابل پرداخت به اعضای هسته های تقاضامحور، براساس نظر راهبر هسته تا20 درصد قابل افزایش است
11- آیا دانش آموختگان نیز میتوانند به عنوان عضو هسته فعالیت داشته باشند؟
بله، دانشآموختگان واجد شرایط نیز با لحاظ شرایط ترکیب اعضای هسته میتوانند در هستهها فعالیت داشته باشند.
12- دانشآموختگان با چه شرایطی میتوانند در هستهها عضو شوند؟
-
برگزیدگی در طرح «توسعۀ فعالیتهای پژوهشی استادیاران جوان (طرح مرحوم دکتر کاظمیآشتیانی)»؛
-
برگزیدگی در طرح «تسهیلات جذب در مؤسسههای علمی (طرح جهت)» ؛
-
برگزیدگی در طرح «تسهیلات دورۀ پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)»؛
-
برگزیدگی در طرح «شناسایی استعدادهای برتر و نخبه به منظور جذب در دستگاههای اجرایی کشور»؛
-
کسب رتبۀ اول تا سوم یکی از رویدادهای رقابتی مسئلهمحور در طرح «توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور (طرح شهید بابایی)»؛
-
دارندۀ اختراع برگزیده مطابق مقررات «طرح شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده (طرح شهید فخریزاده)».
13- شرح وظایف و تعهدات دانشجو چگونه است؟
-
شرح وظایف و خروجیهای هر یک از برگزیدگان، از سوی راهبر تعیین میشود.
-
هر برگزیده با توجه به نظر راهبر، به طور میانگین بین 15 تا 20 ساعت در هفته متعهد به همکاری با هسته است.
-
برگزیدگان، در جلسههای منظمی که برای اجرای پروژه تشکیل میشود، شرکت میکنند و ضمن ارائة گزارش عملکرد خود، نظریات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
14- تعهدات استاد راهبر (مشاور) را بیان کنید؟
-
حضور فیزیکی حداقل 10 ساعت در ماه برای پیشبرد موضوع قرارداد در محل فعالیت هسته
-
تهیه ساختار پروژه و مشخصات افراد مورد نیاز برای انجام آن مسئله
-
انتخاب اعضای هسته از بین اعضای درخواست دهنده جهت عضویت
-
تعیین وظایف و نقش هر عضو در پیشبرد اهداف پروژه
-
تعیین ضرایب عملکرد ماهانه هر عضو
-
ایجاد هم افزایی و توانمندی لازم در اعضا برای فعالیت در حوزه تخصصی
-
ارجاع اعضای هسته به مشاورین تخصصی و عمومی در جهت رشد اعضا
-
ایجاد زمینههای بحثهای فرهنگی و اجتماعی به صورت کنترل شده به منظور رشد همه جانبه
-
تدارک برنامههای مفرح جمعی (فوق برنامه)
-
ارائه گزارش مکتوب در بازه های سه ماهه، شامل میزان پیشرفت پروژه.
15- نحوه پرداخت حق الزحمه اساتید چگونه است؟
حق مشاورة راهبران، بر اساس مفاد قرارداد منعقد شده میان آنها و بنیاد، پرداخت میشود.
16- نحوه پرداخت حق الزحمه دانشجویان چگونه است؟
برای دانشجویان براساس مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل، هر ساله مبلغی به عنوان مبلغ پایه لحاظ خواهد شد. میزان پرداخت ماهیانه به برگزیدگان با توجه به نظر راهبر و اعلام ضریب عملکرد ایشان در سامانة ذیربط که به صورت عددی بین صفر تا 1/5 در میزان دریافتی ماهانة هر یک از برگزیدگان اعمال میشود.
17- آیا پرداخت ماهیانه به دانشجویان توسط راهبر هسته صورت می گیرد؟ خیر، پرداخت ماهیانه به دانشجویان مستقما توسط بنیاد ملی نخبگان به حساب دانشجو انجام میشود البته ضریب عملکرد استاد تعیین کننده مبلغ آن است.