بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1400/12/24 - 09:21
  • - تعداد بازدید: 5892
  • - تعداد بازدیدکننده: 5535
  • زمان مطالعه : 25 دقیقه

پرسشگان/ طرح خدمت نظام وظیفۀ تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی)

به‌منظور شفاف‌سازی و برطرف‌کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامة بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) بنیاد ملی نخبگان، برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ‌های آن‌ها در این بخش ارائه می‌شود.

پرسشگان سربازی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به‌منظور شفاف‌سازی و برطرف‌کردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوه‌نامة بهره¬مندی دانش‌آموختگان برتر از تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) بنیاد ملی نخبگان، برخی از پرسش‌های متداول و پاسخ‌های آن‌ها در این بخش ارائه می‌شود.

1. نخبه‌ کیست؟

واژة نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می‌شود که در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذاری بارز داشته باشد و همچنین فعالیت‌های وی بر پایة هوش، خلاقیت، انگیزه و توانمندی‌های ذاتی از یک‌سو و خبرگی، تخصص و توانمندی‌های اکتسابی از سوی دیگر، موجب سرعت‌بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشور شود.

2. صاحب استعداد برتر (مستعد برتر) کیست؟

فردی‌که مستعد نخبگی است لیکن هنوز به شرایط آن دست ‌نیافته و دستیابی به آن، مستلزم فرایند هدایت و توانمند‌سازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری در اجتماع است.
3. آیا می‌توان به افرادی که به‌تازگی دانش‌آموخته شده‌اند، لفظ «نخبه» را اطلاق‌کرد؟

خیر؛ با توجه به تعاریف فوق، مشخص است‌که نودانش‌آموختگان، تا نخبه‌شدن راهی طولانی در پیش دارند؛ ولی دانش‌آموختۀ برتر را می‌توان «مستعد برتر» دانست.

4. آیا افرادی که مشمول طرح شهید صیاد شیرازی شده‌اند، عضو بنیاد محسوب می‌شوند؟

خیر؛ بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و هر یک از تسهیلات بنیاد، صرفاً به دلیل احراز شرایط بهره‌مندی از آن، به برگزیده اعطا می‌شود.

5. آیا بنیاد ملی نخبگان برای افرادی که از تسهیلات بنیاد بهره‌مند شده‌اند، گواهی بهره‌مندی از تسهیلات صادر می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان بر اساس اقدامات تکلیفی سند راهبردی کشور در امور نخبگان، با کمک سایر نهادهای کشور، تسهیلات متنوعی را برای اقشار مختلف اجتماع نخبگانی در سطوح مختلف فراهم آورده است. تسهیلات بنیاد به واسطه سوابق فعالیت¬های هر فرد شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت¬های فرهنگی و اجتماعی به وی اعطا می¬شود. از این‌رو برگزیدگی در بنیاد ملی نخبگان افتخار جدیدی محسوب نمی¬شود که لازم باشد برای آنگواهی یا معرفی¬نامه به برگزیدگان اعطا گردد و برگزیدگان صرفاً از تسهیلات مربوط به این شیوه¬نامه بهره¬مند خواهند شد.

6. آیا در رزومه می‌توان به دریافت تسهیلات از بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان افتخار اشاره کرد؟

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان صرفاً به‌واسطۀ سوابق فعالیت¬های هر فرد (شامل سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و سایر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی) به وی اعطا می‌شود. با توجه به آن‌که تسهیلات بنیاد به منظور توانمندسازی و هموار کردن زمینۀ جذب و اثرگذاری مشمولان، طراحی شده است و اثرات و تبعات دریافت آن، به‌صورت خودکار زمینۀ ارتقای مشمولان را ایجاد می‌کند، بنابراین استفاده از تسهیلات بنیاد افتخار جدیدی محسوب نمی‌شود. به بیان دیگر، تأیید درخواست‌های متقاضی در بنیاد، صرفاً به معنای بهره‌مندی از مزایای مندرج در تسهیلات تأییدشده برای وی است و برای درج آن در رزومه، ارزش خاصی نمی‌توان متصور شد.

برای مثال، فردی که در یک جشنوارۀ محصول‌محور و معتبر، شرکت می‌کند و در آن برگزیده می‌شود، به دلیل دستاوردی که ماهیت مستقلی دارد و در آن جشنواره ارائه شده است، برگزیده می‌شود و به همین خاطر، برگزیدگی مذکور، امتیاز جدیدی برای متقاضی است؛ در حالی که برگزیده شدن برای بهر‌ه‌مندی از تسهیلات بنیاد، بر اساس امتیازاتی است که متقاضی از مجموعه فعالیت‌های خود کسب می‌کند. بنابراین برگزیدگی در بنیاد، مستقل از سوابق فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و ... هر فرد نیست و افتخار جدیدی محسوب نمی‌شود.

7. تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید صیاد شیرازی) با چه هدفی به اعطا می‌شود؟

این تسهیلات با هدف استفادۀ بهینه از فرصت خدمت نظام وظیفۀ برگزیدگان دانشگاهی داخل و خارج از کشور، برای حل مسائل دستگاه‌های مختلف کشور از یک سو و تسهیل شرایط خدمت آنان از سوی دیگر، اعطا می‌شود.

8. طرح شهید صیاد شیرازی چه امکاناتی را در اختیار مشمولان قرار می‌دهد؟

مشمولان این تسهیلات، با معرفی بنیاد، دورة خدمت نظام وظیفة خود را که شامل «دورة آموزش نظامی» و «اجرای طرحی پژوهشی، فناورانه، فرهنگی یا مشابه آن» است، طی می‌کنند و زمان این دوره، حدوداً نصف دورة سایر مشمولان است.

9. اولین گام برای درخواست تسهیلات نظام‌وظیفة تخصصی چیست؟

دانش‌آموختگان مؤسسه‌های علمی داخل کشور می¬توانند درخواست خود را برای استفاده از این تسهیلات، در سامانۀ الکترونیکی بنیاد به نشانی https://sina.bmn.ir و دانش¬آموختگان خارج از کشور در پایگاه اطلاعاتی برنامۀ همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با نشانی https://connect.isti.ir بارگذاری کنند.

10. متقاضیان در چه بازه‌های زمانی می‌توانند درخواست خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات به بنیاد ارسال کنند؟

متقاضیان در هر زمان پس از دانش‌آموختگی شدند مجازند درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات نظام‌وظیفة تخصصی در سامانه بارگذاری کنند و بنیاد حداکثر تا 45 روز پس از بارگذاری درخواست، پرونده را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

11. اگر متقاضی عضو بنیاد باشد، آیا برای بهره‌مندی از تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی ، نیاز به ارسال درخواست دارد؟

مجدداً تأکید می¬شود بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد؛ بلکه به عنوان نهادی حاکمیتی در زمینة سیاست‌گذاری برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان و به‌کارگیری و الگوسازی نخبگان در جامعه و زمینه‌سازی برای جذب و اثرگذاری آنان فعالیت می‌کند. بنابراین اصالتاً هیچ دانشجویی/دانش‌آموخته‌ای عضو بنیاد نیست و متقاضیان، بر اساس مقررات و معیارهای بنیاد، برگزیده و مشمول پشتیبانی‌های بنیاد خواهند شد. بنابراین، همۀ متقاضیان، اعم از این که پیش از این از تسهیلات بنیاد بهره‌مند شده یا نشده‌اند، لازم است بر اساس برنامة‌ زمان‌بندی مربوط به این تسهیلات، درخواست خود را در سامانه ثبت نمایند.

12. چنانچه متقاضی، در دوران تحصیل، مشمول پشتیبانی‌های دانشجویی بنیاد شده باشد، آیا مشمول تسهیلات نظام وظیفة تخصصی نیز می‌شود؟

انتخاب مشمولان هر یک از پشتیبانی‌های بنیاد، مستقل از یکدیگر است و برگزیدگان، بر اساس امتیاز حاصل از مجموع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود و مطابق با شیوه‌نامۀ تسهیلات مد نظر، انتخاب می‌شوند.

13. بررسی پرونده و انتخاب برگزیدگان به چه صورتی انجام می‌شود؟

بنیادهای استانی، اطلاعات بارگذاری‌شده از سوی متقاضیان را با همکاری سایر مراجع ذی‌صلاح، بررسی و راستی‌آزمایی می‌کنند و سپس کارگروه بنیاد ملی، افراد مشمول را بر اساس شیوه‌نامه انتخاب می‌کند.

14. نواقص پرونده‌ها چگونه به متقاضیان اطلاع داده می¬شود و متقاضیان باید چه اقداماتی برای رفع نقص انجام دهند؟

در زمان بررسی، نواقص پرونده، از طریق کارپوشة متقاضی در سامانة سینا به وی اطلاع‌رسانی می‌شود و لازم است متقاضی در مهلت زمانی مذکور در پیام اعلام نقص، برای رفع نقص اقدام و پروندة خود را برای بررسی مجدد با انتخاب بخش «بررسی مجدد» به بنیاد ارسال نماید. در غیر این صورت، پس از پایان مهلت تعیین‌شده، چنانچه نقص پرونده اساسی باشد، درخواست متقاضی مختومه و در صورتی که نقص غیراساسی باشد، پرونده به صورت خودکار برای بررسی به بنیاد ارسال می‌شود و امتیاز موارد رفع نقص نشده لحاظ نخواهد شد.

15. جلسات کارگروه بنیاد ملی نخبگان در چه بازه‌های زمانی برگزار می‌شود؟

به‌طور معمول، کارگروه‌های بنیاد برای بررسی درخواست متقاضیان طرح شهید صیاد شیرازی، در نیمۀ دوم فروردین‌ماه و نیمۀ اول سایر ماه‌های فرد سال برگزار می‌شود.

16. متقاضیان چگونه می¬توانند از نتیجة درخواست خود اطلاع پیدا کنند؟

نتیجة برگزیده‌ شدن یا نشدن متقاضی، از طریق کارپوشۀ وی در سامانة سینا اطلاع‌رسانی می‌شود.

17. آیا فقط دانش‌آموختگان روزانة دانشگاه‌ها مشمول تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی می‌شوند؟

خیر؛ تنها ملاک بنیاد، برگزیده‌شدن فرد بر اساس مجموعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانة وی است.

18. آیا دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی (غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی) امکان بهره‌مندی از تسهیلات را دارند؟

دانش‌آموختگان همة مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری‌ داخل یا خارج از کشور ¬که صحت مدارک آنان به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده باشد، می‌توانند درخواست خود را برای بهره‌مندی از این تسهیلات ارائه کنند و در صورت برگزیدگی، از آن برخوردار شوند.

چنانچه متقاضی، یک بار درخواست استفاده از تسهیلات را در سامانه بارگذاری کند و با آن مخالفت شود، آیا امکان ارسال درخواست مجدد وجود دارد؟

بله؛ متقاضی در صورت ارتقای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود، پس از گذشت دست‌کم 3 ماه از اعلام نتیجة کارگروه، می‌تواند مجدداً درخواست خود را از طریق سامانه ارسال کند.

19. دانش‌آموختگان‌کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی باشند؟

متقاضیان تسهیلات نظام وظیفة دانش آموختگان فناور، پس از پایان دورة کارشناسی و متقاضیان تسهیلات دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور، پس از پایان دورة ‌کارشناسی¬ارشد می‌توانند در صورت برگزیدگی، از این تسهیلات بهره‌مند شوند. نکتة مهم آن است ‌که فرد، در زمان درخواست و پس از برگزیدگی، نباید مشغول به تحصیل (مگر در حال گذراندن رسالة دکتری تخصصی، پس از تصویب پیشنهاده) باشد.

20. آیا دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری حرفه‌ای و تخصص و فوق تخصص پزشکی نیز می‌توانند از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی استفاده کنند؟

بله؛ در این طرح، دانش‌آموختگان دوره‌های «دکتری حرفه‌ای»، معادل دانش‌آموختگان دورة «کارشناسی ارشد» و دانش‌آموختگان دوره‌های «تخصص و فوق تخصص بالینی و پزشکی و فلوشیپ»، معادل دانش‌آموختگان دورة «دکتری تخصصی» محسوب می‌شوند.

21. آیا دانشجویان می‌توانند از تسهیلات خدمت نظام‌وظیفة تخصصی بهره‌مند شوند؟

تنها دانشجویان دورة دکتری تخصصی، پس از دفاع موفقیت‌آمیز از طرح پیشنهادی رسالة دکتری (پروپوزال) و مشروط به موافقت استاد راهنما و دانشگاه متبوع خود می‌توانند هم‌زمان با گذراندن رسالة دکتری، از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی بهره‌مند شوند.

22. چرا به دانشجویان تسهیلات خدمت نظام‌وظیفه تعلق نمی‌یابد؟
در دورة تحصیل انتظار این است که دانشجو وقت خود را برای فراگیری و فعالیت‌های آموزشی صرف کند و جداشدن وی از محیط علمی، مطمئناً بر کیفیت تحصیل وی تأثیر منفی می‌گذارد؛ به‌همین دلیل، این تسهیلات برای دورة دانشجویی در نظر گرفته نشده است.

23. آیا برای دریافت موافقت استاد راهنما و دانشگاه محل تحصیل، قالب مشخصی وجود دارد؟

بله؛ برای این منظور، دانشجویان دورة دکتری تخصصی که با موفقیت از طرح پیشنهادی (پروپوزال) رسالة خود دفاع کرده‌اند، باید کاربرگ «موافقت استاد(ان) راهنما و دانشگاه برای بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی» را که از طریق سامانة اطلاعاتی بنیاد در دسترس است، دریافت و تکمیل نمایند.

24. آیا متقاضی مجاز است هم از مسیر «دانش‌آموختگان دانشگاه‌های داخل کشور» و هم از مسیر «دانش‌آموختگان فناور» تقاضای خود را ارائه کند؟

بله؛ چنانچه دانش‌آموخته شرایط هر دو مسیر را داشته باشد، می‌تواند بر اساس تمایل خود، از هر یک از دو مسیر اقدام کند.

25. با توجه به این که از زمانی که فرد به خدمت نظام وظیفه مشغول می‌شود، بیمۀ وی در شرکت قطع می‌شود، بنابراین دانش‌آموختگانی که مشغول به خدمت هستند، از زمانی که خدمت آنان آغاز شده نمی‌توانند سابقة بیمه داشته باشند. در این صورت چگونه می‌توانند از تسهیلات ویژۀ دانش‌آموختگان فناور بهره‌مند شوند؟


سابقة بیمة پرداختی متقاضیانی که در حین گذراندن دورة خدمت نظام وظیفه هستند، تا قبل از تاریخ شروع ‌خدمت آنان در نظرگرفته می‌شود.

26. مدارک دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارج از کشور، در چه صورت مورد تأیید بنیاد خواهد بود؟

مدارک دوره‌های تحصیلی خارج از کشور باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) ارزش‌یابی و تأیید شده باشد.

27. منظور از رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، رتبه درگرایش است یا رتبة کل در کد رشتة امتحانی؟

منظور، رتبة کل در کد رشتة امتحانی است.

28. آیا برای رتبه‌های برتر آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز امتیاز در نظر گرفته شده است؟

برای سال‌های اخیر که آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی، با سایر دانشگاه‌ها مشترک است، طبعاً یک رتبة کل برای فرد در آزمون اعلام می‌شود که همان، ملاک امتیازدهی است؛ اما برای سال‌های گذشته که آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت مجزا برگزار می‌شد، امتیازی برای رتبه‌های برتر آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

29. چرا برای کسب رتبة برتر در آزمون‌های ورودی به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی، امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

با توجه به تنوع و تکثر رشته‌های آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و این موضوع که بسیاری از دانشجویان برجسته، از محل ظرفیت استعدادهای درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع می‌شوند، رتبة افراد در این آزمون‌ها، شاخص دقیقی برای شناسایی استعدادهای برتر تحصیلی نیست. از سوی دیگر، رتبة افراد در المپیادهای دانشجویی، در جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه، لحاظ شده است تا چنان‌چه فردی به‌صورت داوطلبانه (حتی در صورتی که از طریق استعدادهای درخشان و بدون آزمون می‌توانست وارد مقطع کارشناسی ارشد شود) وارد یک رقابت علمی دانشجویی شده و رتبة برتر کسب کرده باشد، تلاش وی در نظر گرفته شود.

30. اگر فردی از مجموع سوابق تحصیلی، امتیاز منفی کسب کرده باشد،‌ آیا به آن میزان، از امتیاز سایر فعالیت‌های وی کسر می‌شود؟

خیر؛ با توجه به این که در حال حاضر، محدودیتی برای تعداد افراد مشمول طرح شهید صیاد شیرازی وجود ندارد و به همین دلیل، رقابتی نیست، در شیوه‌نامة این تسهیلات، حداقل مجموع امتیازهای مربوط به فعالیت‌های آموزشی، صفر در نظر گرفته شده است.

31. برخی از دانشجویان، در دورۀ کارشناسی متوجه می‌شوند که استعداد و علاقۀ آنان در زمینه‌ای غیر از رشتۀ انتخابی در این دوره است و به همین دلیل، در دورۀ کارشناسی ارشد یا دکتری، در رشتۀ دیگری ادامۀ تحصیل می‌دهند؛ مثلاً از رشتۀ مهندسی برق به رشتۀ مدیریت می‌روند. تعدادی از این افراد، علی‌رغم موفقیت در رشتۀ جدید، در رشتۀ قبلی، از معدل آموزشی مناسبی برخوردار نیستند. آیا بنیاد برای این قبیل افراد چاره‌ای اندیشیده است؟

بله؛ در صورتی که آخرین رشتۀ تحصیلی فرد، زمینۀ علمی اساساً متفاوتی با زمینۀ تحصیلی قبلی‌اش داشته باشد، بنیاد امتیاز منفی حاصل از میانگین کل دانش‌آموختگی دوره/ دوره‌های تحصیلی قبلی نامرتبط را لحاظ نمی‌کند. برای این منظور، بنیاد رشته‌های تحصیلی مختلف را در شش زمینۀ علمی «علوم انسانی»، «علوم پایه»، «علوم پزشکی و بهداشت»، «فنی و مهندسی»، «کشاورزی و منابع طبیعی» و «هنر و معماری» دسته‌بندی کرده است.

32. آیا برای دوره‌های تحصیلی که به‌صورت پژوهش‌محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل (معدل) دانش‌آموختگی در نظر گرفته می‌شود؟
خیر.

33. چرا برای کسب رتبة اول در بین هم‌ورودی‌ها امتیازی در نظر گرفته نشده است؟

امتیاز در نظرگرفته‌شده برای میانگین کل دروس گذرانده که با توجه به رشته و دانشگاه محل تحصیل دانش‌آموختگان، همسان‌سازی نیز می‌شود، نشان‌دهندة میزان توان‌مندی آموزشی دانش‌آموخته به صورت مستقل است؛ در حالی که رتبة دانش‌آموخته در بین هم‌دوره‌های خود، وابسته به میزان توان‌مندی هم‌دوره‌های دانش‌آموخته نیز هست. ضمناً لحاظ امتیاز برای کسب رتبة اول، در کنار لحاظ امتیاز برای میانگین کل تحصیلی، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای یک فعالیت است. از این رو امتیاز در‌نظرگرفته‌‌شده برای میانگین آموزشی، برای این موضوع کفایت می‌کند.

34. آیا در بررسی پرونده، همۀ مقالات بررسی و امتیاز آن‌ها محاسبه خواهد شد؟

بر اساس شیوه‌نامه و به منظور کیفی‌سازی هرچه بیشتر بررسی فعالیت‌های پژوهشی متقاضیان، برای دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد صرفاً پنج مقالۀ برتر و برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری صرفاً ده مقالۀ برتر بررسی و امتیازدهی می‌شود. سامانۀ سینا، به طور خودکار و بر اساس اطلاعات ثبت‌شده توسط متقاضی برای هر یک از مقالات (بین‌المللی، علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی، همایش‌های ارائه‌شده به صورت سخنرانی/ پوستر)، آن‌ها را بر اساس امتیاز (از بیشتر به کمتر) مرتب می‌کند که پس از بررسی و تأیید، امتیاز کسب‌شده، در مجموع امتیازهای متقاضی لحاظ خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دانش‌آموختۀ دورۀ کارشناسی‌ارشد، سه مقالۀ بین‌‌المللی ، سه مقالۀ علمی-پژوهشی و سه مقاله همایشی در سامانه ثبت کرده باشد، بر اساس شیوه‌نامه، صرفاً پنج مقاله‌‌‌ای که برای وی بیشترین امتیاز را دارد، بررسی و لحاظ می‌شود. در نتیجه ممکن است این متقاضی در سامانۀ سینا مشاهده کند که برخی از مقالات وی، بررسی‌نشده باقی مانده است.

35. امتیاز هر مقاله چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز هر مقاله، با توجه به جایگاه فرد و تعداد نویسندگان آن بر اساس مفاد آیین‌نامة ارتقای اعضای هیئت علمی (https://hohm.msrt.ir/fa) محاسبه می‌شود.

36. آیا نویسندة مسئول بودن در مقاله، تأثیری در امتیاز آن دارد؟

خیر؛ محاسبة امتیاز هر مقاله، بر اساس تعداد نویسندگان و جایگاه فرد در بین نویسندگان (با حذف نام استاد راهنما و استاد مشاور) تعیین می‌شود.

37. آیا سال انتشار مقاله در امتیاز آن اثرگذار است؟

بله؛ امتیاز هر فعالیت پژوهشی (مقاله ، طرح پژوهشی و کتاب)، به‌ازای هر سال فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینة تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به‌ازای هر سال، در ضریب دوسوم ضرب می‌شود.

38. چگونه می‌توان از رتبه (Q) نشریه‌های بین‌المللی مطلع شد؟

با مراجعه به نشانی اینترنتی www.scimagojr.com می‌توان از رتبة نشریه‌ها در هر شاخة علمی مطلع شد.

39. آیا مقالات ارائه‌شده به صورت پوستر در همایش‌های معتبر امتیاز دارند؟

امتیاز مربوط به هر فعالیت، در جدول شیوه‌نامۀ طرح شهید صیاد شیرازی آمده است که در آن، برای مقالات ارائه‌شده به صورت پوستر نیز امتیاز در نظر گرفته شده است.

40. آیا با داشتن دو مقاله، امتیاز لازم برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه را به دست می‌آوریم؟

امتیاز مقاله، با توجه به نوع آن (علمی- پژوهشی، مجلات بین‌المللی، همایش‌ها)، تعداد نویسندگان، جایگاه متقاضی در مقاله متفاوت است. از این رو نمی‌توان گفت آیا فردی با داشتن دو مقاله، لزوماً می‌تواند امتیاز لازم را کسب ‌کند یا خیر.

41. آیا برای طرح‌های پژوهشی که در حال اجرا هستند، امتیازی در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، صرفاً برای طرح‌های پژوهشی که به‌طور کامل یا مرحله¬ای از آن، خاتمه‌یافته باشد، امتیاز درنظر گرفته می‌شود؛ ضمناً امتیاز طرح‌هایی که در دوران دانشجویی اجرا شده‌اند، در صورت موافقت یا رضایت استاد راهنمای متقاضی در زمان اجرای طرح، لحاظ می‌شود.

42. فهرست انتشارات مورد تأیید بنیاد چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین فهرست انتشارات مورد تأیید بنیاد، با معاونت آینده‌سازان است و یکی از شاخص‌های تأیید انتشارات، وجود رویۀ داوری و ارزیابی مفاد کتاب تألیفی یا ترجمه‌ای در انتشارات است.

43. آیا تاریخ دانش‌آموختگی فرد، در امتیاز‌های وی اثرگذار است؟

تاریخ دانش‌آموختگی در تعیین امتیاز فعالیت های پژوهشی افراد، اثرگذار است؛‌ زیرا امتیاز هر فعالیت پژوهشی، به‌ازای هر سال فاصلة زمانی (تعداد ماه) بین «تاریخ درخواست» و «بیشینة تاریخ دانش‌آموختگی و تاریخ انجام فعالیت»، به ازای هر سال در ضریب دوسوم ضرب می‌شود. از سویی دیگر مطابق با شیوه‌نامۀ کنونی دانش‌آموختگان داخل کشور صرفاً تا یک سال پس از دانش‌آموختگی فرصت خواهند داشت تا درخواست خود را برای استفاده از طرح شهید صیاد شیرازی، در سامانۀ بنیاد ثبت نمایند.

44. امتیاز سایر فعالیت‌های آموزشی ، پژوهشی ، فناورانه و فرهنگی (ردیف آخر جدول شیوه‌نامه) چگونه محاسبه می‌شود؟

متقاضی فعالیت‌ مورد نظر خود را در سامانه بارگذاری می‌کند و بنیاد استانی مستندات مربوطه به هر فعالیت را بررسی می‌کند. امتیاز این ردیف برای متقاضی، با تشخیص معاونت آینده‌سازان تعیین می‌شود.

45. چرا برای کسب عنوان استعداد درخشان در دانشگاه، امتیاز در نظر گرفته نشده است؟

ملاک‌های دانشگاه برای انتخاب دانشجویان استعداد درخشان، مشابه ملاک‌های جدول امتیازات حاصل از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و فرهنگی در بنیاد است. از این رو لحاظ امتیاز برای کسب عنوان استعداد درخشان، در واقع لحاظ دو بار امتیاز برای فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناورانه و فرهنگی متقاضی است.

46. اگر فرد مشمول تسهیلات طرح شهید صیاد شیرازی، در میانة خدمت نظام وظیفه، در مقطعی بالاتر در دانشگاه پذیرفته شود، بهره‌مندی وی از این تسهیلات چه می‌شود؟

در این صورت چنانچه مشمول بخواهد مشغول به تحصیل شود، لازم است از خدمت نظام وظیفه ترخیص شود. پس از پایان تحصیل در مقطع بعدی، در صورت تمایل برای بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفة تخصصی، باید دوباره در فرایند انتخاب شرکت کند تا در صورت برگزیدگی مجدد، از این تسهیلات بهره‌مند شود.

47. چرا مشمولان تسهیلات خدمت نظام وظیفۀ تخصصی که در میانة خدمت، در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، نمی‌توانند هم‌زمان هر دو مقوله را ادامه دهند؟

با توجه به این که تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی، صرفاً برای جامعة دانش‌آموختگان طراحی شده است، تنها این افراد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. از این رو چنانچه دانش‌آموخته در دانشگاه پذیرفته شود، از جامعة دانش‌آموختگان خارج و وارد جامعة دانشجویی می‌شود و به همین دلیل، برای تحصیل، باید انصراف خود را از طرح شهید صیاد شیرازی اعلام کند.

48. چنانچه فرد مشمول خدمت نظام‌وظیفه، در میانة خدمت مشغول به تحصیل شود و انصراف خود را از ادامۀ طرح شهید صیاد شیرازی اعلام کند و پس از پایان مقطع جدید، دوباره مشمول تسهیلات نظام وظیفة بنیاد شود، آیا امکان ادامة طرح قبلی برای وی وجود دارد؟

تصمیم‌گیری در این خصوص، در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح است و بنیاد اجازة ورود در این زمینه را ندارد.

49. زمان دورة خدمت نظام وظیفة تخصصی چه مدت است؟

حداقل برابر با نیمی از دورة رسمی نظام وظیفة سایر مشمولان هم‌تراز است.

50. آیا دانش‌آموختگان مشمول خدمت نظام وظیفة تخصصی، نیاز به گذراندن دورة آموزش نظامی نیز دارند؟

بله؛ این دوره برای آشنایی با اصول دفاع و به مدت حدود 45 روز، هر سال معمولاً در دو مقطع زمانی (تیرماه و دی ماه) برگزار می‌شود. مدت آموزش نظامی، جزء مدت خدمت نظام وظیفۀ مشمولان حساب می‌شود.

51. آیا فرد می‌تواند خدمت نظام وظیفة خود را در خارج کشور بگذراند؟

خیر؛ فرد باید در ایران حضور داشته باشد.

52. آیا فرد در حین خدمت نظام وظیفه می‌تواند برای مدت کوتاهی، از کشور خارج شود؟

هرگونه خروج فرد مشغول به خدمت نظام وظیفه از کشور، صرفاً با مجوز ستاد کل نیروهای مسلح امکان‌پذیر است.

53. پرداخت حقوق دورة خدمت نظام وظیفة تخصصی به مشمولان به چه نحو است؟


پرداخت حقوق دورة نظام وظیفة تخصصی، بر اساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح صورت می‌پذیرد.

54. ‌ آیا دانش‌آموختة برتر می‌تواند هم‌زمان از طرح شهید چمران (ویژة پژوهشگران دورة پسادکتری) و طرح شهید صیاد شیرازی (تسهیلات خدمت نظام وظیفة تخصصی) بهره‌مند شود؟

مشمولان تسهیلات نظام وظیفۀ تخصصی (طرح شهید صیاد شیرازی) مجاز نیستند هم‌زمان با انجام خدمت نظام وظیفه، دورۀ پسادکتری بگذرانند. اما برای افرادی که هم برگزیدۀ طرح شهید صیاد شیرازی و هم برگزیدۀ طرح شهید چمران (ویژۀ پژوهشگران دورۀ پسادکتری) هستند، مهلت شش‌ماهۀ درنظرگرفته‌شده در طرح شهید چمران برای انتخاب مؤسسۀ پذیرنده، استاد میزبان و موضوع پژوهش، به بیست ماه افزایش می‌یابد تا در این مهلت بتوانند ابتدا خدمت نظام‌وظیفۀ خود را در طرح شهید صیاد شیرازی به پایان برسانند و سپس مشغول دورۀ پسادکتری در طرح شهید دکتر چمران شوند.

55. فرایند میزان محاسبه خدمت مشمولان نظام وظیفه تخصصی برای صدور کارت پایان خدمت چگونه است؟

مدت خدمت واقعی برگزیدگان، از حداقل 14 ماه تا حداکثر 21 ماه (با احتساب دوره آموزش) که بر مبنای آن حقوق پرداخت شده و کسورات قانونی آن نیز اعمال شده است، ملاک عمل قرار می‌گیرد. این مدت، به‌عنوان مدت زمان خدمت نظام وظیفۀ انجام‌شده، در کارت پایان خدمت آنان درج می‌شود.

56. منظور از مدت خدمت در این طرح چیست؟


منظور از مدت خدمت، مدت زمانی است که فرد صاحب استعداد برتر، از تاریخ تصویب طرح تحقیق (پروپوزال) تا تاریخ دفاع نهایی، در بازۀ زمانی حداقل 14 و حداکثر 21 ماه (با احتساب دورۀ آموزش) بر روی طرح پژوهشی کار کرده و در این مدت، استحقاق دریافت حقوق را داشته است. عدم پرداخت حقوق به افراد، به‌منزلۀ عدم محاسبه در مدت خدمت نخواهد بود.

57. آیا کسانی که کارت پایان خدمت خود را مطابق با انجام خدمت نظام وظیفۀ تخصصی و طی مدت کمتر از 24 ماه دریافت کرده‌اند لازم است تعهدات دیگری را انجام دهند؟

خیر؛ همۀ کسانی که بر اساس رویۀ طرح شهید صیاد شیرازی، دورۀ خدمت سربازی خود را انجام داده‌اند، از تمام امتیازات سربازان عادی با 24 ماه خدمت برخوردار می‌شوند.

58. آیا پزشکان و پیراپزشکانی که از طریق نظام وظیفۀ تخصصی و طی مدت کمتر از 24 ماه، خدمت خود را به پایان رسانده‌اند، لازم است تعهدات دیگری برای اتمام طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان انجام دهند؟

خیر. دریافت کارت پایان خدمت این افراد، به‌منزلۀ اتمام تعهدات خدمت پزشکان و پیراپزشکان است.

59. در صورتی که فردی، برای انجام نظام خدمت نظام وظیفه، به سازمانی (مثلاً دانشگاه) تعهد خدمت داده باشد، یعنی تعهد داده باشد که خدمت نظام وظیفۀ خود را در آن سازمان انجام دهد، آیا می‌تواند درخواست بهره‌مندی از طرح شهید صیاد شیرازی را به بنیاد ارائه کند و در صورت برگزیدگی، انجام تعهدات قبلی خود را متوقف نموده و بر اساس طرح شهید صیاد شیرازی، طرح جایگزین خدمت خود را بگذراند؟

بر اساس هماهنگی انجام‌شده بین بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد صرفاً وظیفه شناسایی افرادی را بر عهده دارد که با توجه به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی خود شایستگی بهره‌مندی از این تسهیلات را دارند و به سایر موارد مرتبط با گذراندن خدمت نظام وظیفه ورود نمی‌کند. اما بر اساس بازخوردهای دریافتی، به نظر می‌رسد به علت محدودیت‌های قانونی، امکان استفاده از این تسهیلات برای افرادی که بورس سازمان خاصی هستند و یا تعهد خدمت به آن دارند، وجود ندارد و چنانچه فردی بدون توجه به این نکته، اقدام به استفاده از این تسهیلات کند، سازمان مربوطه، مدت زمان صرف‌شده برای خدمت از این طریق را نخواهد پذیرفت. طبیعی است که افراد نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند.

60. آیا مشمولان طرح شهید صیاد شیرازی می‌توانند پیش از پایان خدمت نظام وظیفه، در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند؟

مشمولان طرح شهید صیاد شیرازی بنیاد ملی نخبگان که طرح پژوهشی جایگزین خدمت مورد تأیید نیروهای مسلح را شروع و دورۀ آموزش نظامی خود را طی نموده باشند، می‌توانند قبل از صدور کارت پایان خدمت، در آزمون های استخدامی دستگاه‌های اجرایی موضوع مادۀ 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ثبت نام نمایند و در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون، حداکثر تا یک سال (دوازده ماه) پس از تاریخ برگزاری آزمون، فرصت دارند گواهی پایان خدمت خود را به دستگاه اجرایی استخدام‌کننده ارائه نمایند. در صورت عدم ارائه گواهی پایان خدمت از سوی افراد مذکور در زمان مقرر، ادامۀ فرایند استخدامی آنان متوقف می‌شود و حتی در صورت قبولی نهایی در مراحل استخدام، استخدام و به‌کارگیری آنان کان لم یکن تلقی می‌شود. همچنین صدور شمارۀ مستخدم، انعقاد قرارداد پیمانی و صدور حکم کارگزینی در بازۀ زمانی تعیین‌شده، منوط به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم است.

61. آیا افرادی که با استفاده از طرح شهید صیاد شیرازی درحال گذراندن طرح تحقیقاتی جایگزین خدمت سربازی هستند، می‌توانند در فراخوان‌های جذب در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها ثبت نام کنند؟

بله؛ البته صدور حکم کارگزینی این افراد، منوط به ارائه کارت پایان خدمت خواهد بود.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 157147
کلمات کلیدی
مدیر سمنان
خبرنگار

مدیر سمنان