بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید

امید

 

 

 

واکاوی فرصت ها و چالشهای دانش آموختگان مدارس استعدادهای درخشان شهر سمنان در بازه زمانی 1370 تا 1390

 

 

 

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های دانش آموختگان مدارس استعداد درخشان

نخبگان هر جامعه به عنوان سرمایه‌های ارزشمند آن کشور قلمداد می شوند و یکی از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه کشورها محسوب می‌شوند. کمبود این سرمایه در کشورهای در حال توسعه، موجب تاخیر در فرایند رشد و توسعه است. در مسیر نخبگی و پیشرفت حرفه ای، افراد ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شوند. گروه‌های نخبگانی متوع و متفاوند و در رشته ها و حوزه‌های مختلف علوم، حرفه‌ها و صنایع طبقه‌بندی می‌شوند. گاهی ممکن است یک فرد نخبه شامل یک فرد دانشگاهی یا دانشجو باشد و گاهی نیز ممکن است نخبگان در صعنت، جامعه و در میان دانش‌آموزان یا حرفه‌مندانی همچون نقاشان، طراحان فرش و گلیم و غیره باشند. بنابراین فرد نخبه، طیف وسیعی از آحاد جامعه را شامل می‌شود که استعدادی ذاتی یا اکتسابی را به ظهور رسانده و قابلیتی قابل توجه و ارزشمند و متفاوت از دیگران را به نمایش گذاشته است. در مسیر نخبگی، بی تردید چالش‌ها و مشکلاتی برای افراد ممکن است بوجود آید یا از قبل وجود داشته باشد. برخی از مشکلات ناشی از مسائل کلان از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی و مسائل حاکم بر ساختارهای گوناگون کشور است و بخشی از مشکلات نیز ممکن است جنبه شخصی داشته باشد. به نظر می‌رسد هر فرد نخبه‌ای در مسیر نخبگی و نخبه شدن با برخی فرصت‌ها و مشکلات مواجه بوده است. قانعی راد، طلوع و خسروخاور (1387) برخی عوامل، انگیزش‌ها و چالش‌های تولید دانش در بین نخبگان علمی را مطرح کرده‌اند. یافته‌های پژوهش آنان نشان داد که تولید دانش با چالش فقدان شکل‌گیری اجتماعات علمی پایدار همراه است.

در شهرستان سمنان دبیرستان‌های استعداد درخشان دخترانه و پسرانه از سال 1370 به بعد به پروش دانش‌آموزان مستعد اقدام کرده‌اند. در جستجوی منابع اطلاعاتی موجود در وب و نیز جستجوی کتابخانه‌ای، منابعی در خصوص وضعیت فارغ‌التحصیلان این مدارس به دست نیامد که نشان دهنده وضعیت کنونی آن‌ها باشد. این موضوع که هر سال تعدادی از این دانش‌آموزان از دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه استعداد درخشان فارغ‌التحصیل می‌شوند اما گزارشی از وضعیت فعلی آن‌ها از نظر مهاجرت یا سکنی گزیدن در کشور، وضعیت تحصیلات دانشگاهی (داخل یا خارج)، وضعیت تاهل یا تجرد آن‌ها، وضعیت شغل و کار فعلی آن‌ها وجود ندارد. همچنین گزارشی از وضعیت چالش‌ها، فرصت‌ها و موانعی که این دانش‌آموزان در مسیر بالندگی و نخبگی داشته‌اند یافت نشد. در حالی که به نظر می‌رسد با واکاوی فرصت‌هایی که آن‌ها داشته‌اند، چه بسا بتوان به برنامه‌ریزی مناسب‌تری در ادامه مسیر برای سایر دانش‌آموزان نخبه و مستعد اقدام کرد.

از این رو، با توجه به آنچه اشاره شد، پژوهش حاضر با رویکردی اکتشافی و به کمک بهره‌گیری از روش‌های پژوهش کیفی بر آن است تا با شناسایی و بررسی دقیق فرصت‌ها و چالش‌های فارغ التحصیلان دبیرستان‌های استعداد درخشان شهرستان سمنان در بازه 1370 تا 1390 راهکارهایی را برای غلبه بر موانع موجود ارائه دهد.

 اطلاع‌یابی سیاستگذاران و برنامه ریزان مرتبط با حوزه نخبگان با چالش‌ها، فرصت‌ها و مشکلات مرتبط با آنان ضمن آنکه زمینه‌ساز شناخت بیشتر نسبت به استعدادهای برتر شهرستان سمنان خواهد شد زمینه لازم برای رفع موانع و چالش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.

پژوهش حاضر بر آن است تا با شناسایی و بررسی دقیق، چالش‌‌ها و فرصت‌های موجود در بین فارغ التحصیلان دبیرستان‌های استعداد درخشان شهرستان سمنان در بازه 1370 تا 1390 را مورد بررسی قرار دهد و راهکارهایی را برای غلبه بر موانع موجود ارائه دهد. پژوهش حاضر از  نظر هدف کاربردی است. در گردآوری داده‌ها از روش پژوهش کیفی و کمی استفاده خواهد شد. در پژوهش حاضر برای بررسی فرصت‌ها، موانع و چالش‌های موجود در میان فارغ التحصیلان دبیرستان‌های استعداد درخشان شهرستان سمنان در بازه 1370 تا 1390 از روش گراندد تئوری استفاده خواهد شد. عوامل و فاکتورهای مطرح به عنوان فرصت‌ها و چالش‌ها در بین نخبگان با کمک مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته گردآوری و به صورت همزمان، مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست های هم اندیشی در راستای تحقق اهداف هسته

 

 

 

 

 

 نشست با دانش آموختگان مدارس استعدادهای درخشان در راستای تحقق اهداف هسته

 

 

 

 

 

 

 

 

*******************     فعالیت های فرهنگی     *******************

فعالیت فرهنگی اول:  برگزاری مهمانی افطاری در دانشگاه سمنان در ایام شهادت حضرت علی (ع) با حضور مسئولین دانشگاه و جمعی از دانش آموزان مستعد دبیرستان های استان سمنان به همراه برنامه تقدیر از دانش آموزان ممتاز 

 

 

فعالیت فرهنگی دوم: کارگاه آموزشی، مهارتی تکنیک های برتر کتابخوانی ویژه دانش آموزان مستعد شهرستان سرخه